ads nuffnang

Friday, August 19, 2011

Resepi Kek coklat kukus

gambar di ambil dari yuitsumuni.com








Sempena bulan puasa dan dah nak raya ni kan aku nk share resepi kek kukus coklat yang menjadi kegemaran jiran- jiran kat umah mak mertua aku dan juga kakak kakak aku di pekan. Setiap tahun aku akan buat sebiji untuk mertua aku & sebiji utk umah kakak aku... Resepinya amat simple dan mudah... so jom buat untuk raya kali ni... rasanya memang sedap... sekali cuba pasti nk lagi.....


bahan-bahannya.


250 gm mentega


180 gm tepung kek


240 gm gula kastor


240 gm gula perang


100 gm serbuk koko


1 sudu teh esen vanilla


4 biji telur


200 ml susu segar



CARA MEMASAKNYA:


1. Pukul mentega bersama gula kastor & gula perang sehingga kembang.


2. Masukkan telur satu persatu dan teruskan pukul hingga sebati.


3. masukkan susu segar, tepung kek, serbuk koko dan juga esen vanilla. Kacau sebati.


4. tuangkan kedalam Loyang bulat dan kukus selama 1 ½ jam.


5. sejukkan dan sedia untuk dihidang..





sangat mudahkan untuk membuatnya.... dan selamat mencuba kepada yang ingin mencuba...











No comments:

Related Posts with Thumbnails