ads nuffnang

Saturday, July 4, 2009

aku sakit

hari jumaat aku mc... coz sakit kepala yang amat sangat... (migrain).... ntah la sekarang ni rasanya makin teruk lak... klau aku g keje sekalipun gerenti aku x wat keje nyer... lebih baik aku ambil mc.. bole berehat kat umah...
so paginya aku hantar azfar kat umah pengasuh seperti biasa. klau dia ada kat umah dah tentu aku xleh rehat kejap nak susu, nak ajak main dan segala bagai... sbb aku x larat sangat...nnti kesian lak kat dia klau aku x layan... biarlah dia duk umah pengasuh.. aku nk bwk diripun x mampu...pastu trus g klinik... sementara menunggu klinik buka aku g bfast dulu....kepala aku dah berdenyut2 dan rasa mual
lebih kurang kul 9.10 am aku pun masuk klinik dan register.... lebih kurang 20 minit menunggu nama aku dipanggil..
akupun menceritakan masalah aku padanya... dr. menyatakan maybe stress di tpt kerja... akupun rasa begitu jugak... maybe sebab aku nk resign so byk benda yang perlu aku settle... terlalu banyak yang aku fikirkan pasal kerja nih..... walaubagaimanapun aku harap dapat menyiapkan kerja aku sebelum aku berenti....
itu satu perkara.... migrain ni jugak maybe disebabkan olehh hormon aku yang tak tentu arah.... dan disebabkan hormon jugaklah badan aku bertambah cumel... berat makin meningkat... dr nasihatkan supaya aku banyak buat exercise...
aku ada bertanya bberapa soalan bagi menurunkan berat badan aku ni...
antaranya:-

1. bolehkah saya mengambil ubat pelangsingan badan seperti sendayu tinggi, herba life atau yang sewaktu dengannya?

dr. kata: kalau kes macm aku ni tak boleh ambil ubat seperti pil kerana memang ianya akan turun dengan cepat tapi kalau berhenti ianya akan naik dengan cepat dan berganda. ini disebabkan oleh hormon aku yang tak stabil...

2. macam mana pula dengan slimming program?

dr. kata: ianya juga kurang membantu dan memerlukan kos yang tinggi... sekiranya kita tidak meneruskan program tersebut mungkin kita akan kembali asal...

so... saranan dari dr. adalah aku perlu lebih exercise seperti jogging atau pun masuk kelas gym. itu lebih baik dari masuk slimming centre....dan ianya secara natural dan bukan paksaan..

untuk pengetahuan korang aku sudah lama mengalami masalah hormon yang tidak stabil... akupun tak tau kenapa... selepas aku bersalin... period aku normal.. tp 3 @ 4 bulan berikutnya sudah tak stabil.. period aku hanya datang dalam 3 @ 4 bulan sekali...pada mulanya aku ingat aku mengandung tp bila aku check xde apapun.. selepas aku membuat ujian didapati paras hormon aku sangat rendah.. aku perlu mengambil ubat hormon bagi membolehkan period seperti biasa... dan ini menyukarkan aku untuk hamil lagi....
so.. itulah kisah aku hari ni...
minggu ni aku xder kelas.. so hubby mengajak aku balik kg... petangnya aku bersiap dan bertolak dr umah dalam kul 7.30 malam. kami sampai d temerloh dalam kul 9.30 dan trus g terminal coz hantar adik iparku balik ke UUM... seb baik sakit kepala ku dah reda...
so kesimpulan yang aku pelajari hari ni adalah jangan mudah mengambil sebarang pil pelangsing
tanpa mengetahui baik buruknya.... lebih baik kita bertanya @ merujuk pada orang yang lebih pakar tentang kesihatan kita...
bagi sesiapa yang ingin kurus, lebih baik melakukan secara manual dari mengambil jalan singkat.. yang boleh memudaratkan diri anda.. berfikir sebelum bertindak..
amalkan pemakanan yang sihat dan jaga kesihatan anda..

4 comments:

I-sya said...

cian awak. hubby kita pun sakit pale gak tp not sure migrain ker apa.

liya.. u nak resign? pasni keje mana? xnk offer kita keje kat co awak ker? ngeee.... igt nk cr keje baru lah.

liya... hope get well soon. take care yer dear!

mummy azfar said...

camar putih:
tu arr.. nk tau migrain ker x.. sakit pale belah kanan dan ada rasa nk mual tapi tekanan darah ok

yup kita nk resign coz dapat better offer.. pasni liya keje kat Shah Alam... nnti klau dah masuk ofis baru liya bgtau ekk...nk keje kat company kita leh jek fwd resume acha... nnti kita bg kat hr..

tq for ur support acha.. thanks dear...

Lisa said...

ko dah ok blm? wa...dpt better offer ek? bile nak wat open table.ekeke

mummy azfar said...

lisa:

aku ok... ada msa jek yg tak ok... aku xleh terlalu stress...klau stress jek confirmn kene punya..

psl keje... a'ah aku dapat better offer.. nk open table leh jek mai trn cni... aku banjer k hiks!

Related Posts with Thumbnails